Oficiali europeni subliniază rolul investiţiilor în transportul feroviar pentru atingerea obiectivelor de mediu ale UE

Uniunea Europeană, care a proclamat 2021 anul transportului feroviar, trebuie să investească mai mult în acest sector, a declarat marţi după o teleconferinţă cu omologii săi europeni ministrul portughez al infrastructurii, Pedro Nuno Santos, a cărui ţară deţine preşedinţia semestrială a Consiliului UE, consemnează AFP.

”Majoritatea miniştrilor au recunoscut că avem mari lacune în Europa în acest domeniu”, a declarat ministrul portughez la o conferinţă de presă.
”Dacă dorim să atingem niveluri ridicate ale transportului feroviar de mărfuri şi pasageri în UE şi în acelaşi timp să ne atingem obiectivele de mediu, atunci trebuie să facem mult mai mult”, a insistat el.
În cadrul Pactului Verde european, Comisia Europeană a stabilit ca ţintă pentru anul 2050 o reducere cu 90% a emisiilor de gaze cu efect de seră generate de sectorul transporturilor.
Ministrul portughez a mai subliniat faptul că nevoile în ceea ce priveşte transportul feroviar diferă de la o ţară la alta, astfel că pentru unele transportul feroviar de mărfuri este foarte important, în timp ce pentru altele prioritatea este dezvoltarea reţelei feroviare sau modernizarea infrastructurilor.
În cadrul reuniunii, Franţa a prezentat un apel pe care 16 state membre ale UE l-au adresat Comisiei Europene şi prin care acestea cer un sprijin sporit pentru transportul feroviar de mărfuri. O poziţie asupra căreia miniştrii europeni ”în ansamblu” sunt de acord, potrivit ministrului portughez.
Pe de altă parte, acesta din urmă a apreciat că răspunsul european nu ar trebui să fie o liberalizare sporită în sectorul feroviar. ”Ştim că concurenţa poate fi un instrument de dezvoltare şi inovaţie, dar trebuie să recunoaştem că în cazul specific al transportului feroviar de mărfuri acesta a fost un instrument de creştere a concentrării pe piaţă”, a explicat Pedro Nuno Santos.
La rândul ei, comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a subliniat cât de mult criza provocată de pandemia COVID-19 a afectat din punct de vedere economic acest sector. ”Sectorul transporturilor va avea nevoie de susţinerea noastră şi în mod special cel feroviar, dacă vrem să facem din acesta principalul motor al unei transformări verzi şi digitale a mobilităţii”, a declarat Adina Vălean.
Ea le-a amintit de asemenea statelor membre, care trebuie să transmită Comisiei Europene planurile lor de investiţii şi reforme pentru a beneficia de fondul european de relansare în valoare de 750 de miliarde de euro, ”să includă în listele lor de investiţii proiectele feroviare”.