Viktor Orban și premierul Indiei au folosit un soft israelian pentru a spiona jurnaliști și rivali politici

Mai mulți lideri mondiali s-au folosit de software-ul spyware Pegasus pentru a-și spiona rivalii politici sau pe jurnaliștii incomozi lor, relatează The Guardian. Printre aceștia se numără inclusiv premierul Ungariei, Viktor Orban, sau Narendra Modi, șeful guvernului indian.

Creat și vândut de compania israeliană de supraveghere NSO Group, Pegasus este un soft de tip spyware care infectează dispozitive iPhone și Android și permite operatorilor săi să extragă mesaje, fotografii și e-mailuri, să înregistreze apeluri și să activeze microfoane, toate fără știința utilizatorilor. Datele pot fi apoi trimise către cel care manevrează softul.

Guvernul lui Viktor Orban s-a folosit de această nouă armă în războiul pe care l-a dus și îl duce cu presa din Ungaria, în încercarea de a o subordona complet, conform analizei datelor de pe un număr mare de telefoane mobile.

Orban a folosit Pegasus, unul dintre cele mai invazive softuri spyware, împotriva jurnaliștilor de investigații și împotriva cercului de apropiați al unuia dintre ultimii proprietari de trust media independent din Ungaria.

Proiectul Pegasus, o investigație a organizației franceze non-profit Forbidden Stories, a evaluat datele – acestea sugerează că un număr mare de oameni din Ungaria au fost selectați ca potențiale ținte înainte ca softul să fie folosit împotriva lor. Multe dintre dispozitivele analizate fuseseră infectate cu acest spyware.

Informațiile scurse includ numere de telefon ale unor persoane aflate sub investigații legitime, însă pe lângă acestea au fost descoperite numere de telefon de la 10 avocați, un politician al opoziției și cel puțin cinci jurnaliști. Printre ei se numără Szabolcs Panyi, un cunoscut reporter cu surse importante în cercuri diplomatice și de securitate națională.

Analiza dispozitivului realizată de Amnesty International a arătat clar că acesta a fost infectat în mod repetat cu Pegasus pe parcursul unei perioade de șapte luni în 2019, softul fiind activat de fiecare dată când Panyi a cerut clarificări de la oficiali guvernamentali ungari.

Panyi spune că unii membri ai guvernului Orban cred că jurnaliștii independenți sunt parte a unei conspirații împotriva lor – „Cred că este vorba de paranoia răspândită”, spune el. Guvernul ungar a negat implicarea. Anterior, purtătorul de cuvânt al lui Viktor Orban, Zoltan Kovacs, l-a atacat public pe Panyi, pe care l-a acuzat de „orbanofobie și ungarofobie”.

Alți cetățeni selectați pentru a fi spionați includ un fotograf care lucrează cu jurnaliști străini și un alt cunoscut jurnalist de investigații, care a refuzat analiza pe dispozitivul său de teama că ar putea să-și piardă sursele.

Un alt jurnalist selectat pentru a fi spionat este David Dercsenyi, editor al unui ziar publicat într-o zonă controlată de opoziția anti-Orban și care a lucrat vreme de cinci ani la un site independent de știri.

Aceste este uimit de faptul că a fost ținta încercărilor de spionaj al regimului Orban – el spune că munca sa nu a avut legătură cu teme sensibile, care ar fi putut să intereseze guvernul Orban. El suspectează că o solicitare trimisă autorităților cu privire la procesul unui fost membru al ISIS a declanșat interesul guvernului pentru a-l spiona. Niciunul dintre telefoanele care apar în scurgerea de informații nu se mai afla în posesia sa, așa că analiza datelor nu a mai fost posibilă.

O altă modalitate prin care Orban încearcă să-și subordoneze presa este prin oferirea de subvenții. Conform lui Zoltan Varga, proprietarul 24.hu, cel mai mare site independent de știri din țară, Orban s-a oferit să ofere subvenții de stat generoase publicației dacă ar fi fost dați afară unii jurnaliști.

„Au impresia că totul este despre bani. Eu am deja bani. Încetul cu încetul, am devenit un dușman pentru ei”, a spus el.

Ulterior, Varga a început să observe că este urmărit acasă și în întâlnirile de afaceri pe care le avea în public. El spune că uneori, în mijlocul unui apel telefonic, se putea auzi înregistrarea de până atunci a apelului. Mai mult, susține că un elicopter negru i-a survolat casa și a încercat să coboare în apropierea grădinii în încercarea de a-l intimida.

La câteva săptămâni după ce Orban a câștigat al treilea mandat consecutiv, Varga și-a invitat șase prieteni la cină, printre ei Attila Chikan, ministru în primul guvern al lui Orban, de la sfârșitul anilor ’90 și care, între timp, a devenit unul dintre cei mai înfocați critici ai acestuia. Cei șase au discutat fondarea unei noi organizații care să investigheze și să expună corupția regimului ungar – „a fost o simplă conversație între prieteni, nicidecum o încercare de lovitură de stat”, spune Varga.

Două săptămâni mai târziu, însă, la întâlnirea cu o cunoștință apropiată de guvernul Orban, i s-a spus că „astfel de întâlniri ar putea fi periculoase”. Informațiile legate de Pegasus arată că toate cele șapte persoane care au participat la această cină au fost selectate ca potențiale ținte pentru spionaj. Una dintre aceste persoane avea telefonul infectat la acel moment.

De la venirea la putere a lui Viktor Orban în 2010, Ungaria s-a prăbușit dramatic în Indexul Libertății Presei, coborând de pe locul 23 pe locul 92. La începutul acestei luni, Reporters Without Borders l-a pus pe Orban pe lista sa de inamici ai presei libere, pentru prima oară când un lider UE apare pe această listă.

Totuși, până acum nu au existat cazuri de violență fizică împotriva jurnaliștilor din Ungaria. În schimb, însă, „războiul de uzură” al lui Orban împotriva presei a fost purtat cu alte metode – hărțuirea jurnaliștilor independenți, presiunea pe proprietarii de trusturi media, retragerea fondurilor pentru jurnaliștii care folosesc titluri critice și preluări agresive ale trusturilor de persoane apropiate lui Orban.